Kennis nemen van iemand die Khurooj toestaat met Tableegh?

Het les volgen bij iemand die Khurooj toestaat met Djamaat at-Tableegh? – Shaykh Zaid Ibn Haadee al Madkhalee

Moge Allaah goed voor u zijn. Een vragensteller uit Frankrijk zegt; Nemen we kennis van iemand die al-Khurooj (het erop uit trekken) toestaat met at-Tableegh?

Shaykh: Zij hebben geen kennis, Djamaat at-Tableegh. Kennis is bij degenen die het Boek van Allaah en zijn Tafsier (uitleg) en de overleveringen van de Profeet (aleihi salaat was alaam) hebben geleerd en de sharh (uitleg) ervan. Dit zijn degenen die kennis hebben en je zult bij hen geen Bid’ah (innovatie) vinden. Echter wat betreft Djamaat at-Tableegh, zij zitten niet in de bijeenkomsten die Hadieth behandelen of de Islamitische Fiqh. Zij volgen slechts een plan dat voor hen is opgesteld door onwetenden (djoehaal). Zij volgen dit plan en leven het na. En er is bij hen geen kennis te vinden, en men kan geen nut van hen verkrijgen.

Vragensteller: Shaykh, de vraag gaat over of het toegestaan is kennis te vergaren bij iemand die Islamitische kennis bezit, maar hij staat al-Khurooj toe met Djamaa’at at-Tableegh?

Shaykh: Als hij kennis van de Islaam heeft, dan wordt er met hem gediscussieerd. Op grond waarvan staat hij al-Khurooj met Djamaa’at at-Tableegh toe? Terwijl er bij de Djamaa’at Tableegh de Soefie te vinden is en.. En hun khurooj (het erop uit trekken voor da’wah) en djawlah (excursies) op deze manier. Daar zit grote schade in, want zij hebben geen kennis. Zoals Shaikh Bin Baaz moge Allaah hem genadig zijn heeft gezegd. Shaykh Bin Baaz zei: Zij zijn onwetend over de Aqeedah (geloofsleer). Degenen die met hen meegaat en Aqeedah leert kan met hen meegaan. En dit is een persoon (Bin Baaz), een Imaam (leider op het gebied van kennis). En hij waarschuwde tegen het erop uit trekken (khuroodj) samen met hen. En hij zei, kennis wordt genomen van degenen die kennis bezitten (ahloel-3ilm) van de Islaam. Dus deze persoon, als er met hem is gediscussieerd en hij keert terug naar de Waarheid, dan wordt er kennis genomen van hem. En als hij weigert, en hij wil slechts deze uitspraak doen van valsheid. Dan worden zijn lessen gelaten en er wordt geen kennis van hem genomen. Men richt zich dan voor kennis tot andere mensen.


Belangrijke toevoeging uit een ander artikel:
[Shaykh Rabie’ zegt vervolgens:] Betreffende de uitspraak van Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahiemahoellaah): “Dus het is niet toegestaan om met hem mee te gaan behalve iemand die ware kennis bezit van de correcte ‘aqiedah van Ahloes-Soennah wal Djamaa’ah. Zodoende kan hij hen voorlichten, hen adviseren en met hen samenwerken op het goede.”


Daarop zeg ik (Shaykh Rabee’): “Moge Allaah de Shaych genadig zijn, want als zij het advies en leiding van de mensen van kennis hadden geaccepteerd, dan was het niet schadelijk geweest om samen met hen mee te gaan. Desondanks, de realiteit is dat zij geen advies accepteren, noch verlaten zij hun valsheid en dat vanwege hun geweldige fanatisme, en hun volgen van hun begeertes. Als zij het advies van de geleerden hadden geaccepteerd, dan hadden zij hun valse manhadj verlaten en waren zij het pad van Ahloet-Tauwhied en Soennah gaan bewandelen. Dus omdat deze zaak zo is, is het niet toegestaan om met hen mee (choeroedj) te gaan, want de manhadj van de Selefoes-Saalih is gebouwd op het Boek en de Soennah, het waarschuwen tegen de mensen van innovatie en tegen het omgaan en zitten met hen. Dit is vanwege (het feit) dat men hen hierdoor (door met hen mee te gaan) in aantal personen vermeerdert en hen ondersteunt, en hen aansterkt in het propageren van hun valsheid. En hiermee licht je de Islaam en tevens de Moslims op en (uiteindelijk) misleidt je ook hen (Djamaa’at at-Tabliegh) want men zou hen dan assisteren in zonde en het doen van slechte daden.”



0 reacties: