Choeroedj

De regelgeving betreffende het meegaan met Djama'at at-Tabliegh.

Zijne excellentie, Shaych ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahiemehoellaah) werd gevraagd:

Vraag: “Ik ging samen met Djama'at at-Tabliegh mee naar India en Pakistan. We kwamen altijd bijeen en deden ons gebed in moskeeën waar zich graven bevonden en ik hoorde dat het gebed in moskeeën waar zich graven in bevinden ongeldig is. Wat is uw mening betreffende mijn gebeden en moet ik hen opnieuw doen? En wat is de regelgeving betreffende het samen met hen (Djama'at at-Tabliegh) meegaan naar dit soort plekken?”

Antwoord: Bismillaah wal-Hamdoellillaah, en hierna: “Voorwaar, Djama'at at-Tabliegh hebben geen kennis betreffende de aangelegenheden van al-‘Aqiedah, dus het is niet toegestaan om met hem mee te gaan behalve 'iemand die ware kennis bezit van de correcte ‘aqiedah' van Ahloes-Soennah wal-Djama’ah. Zodoende kan hij hen voorlichten, hen adviseren en met hen samenwerken op het goede, want ze zijn zeer actief in hun aangelegenheden. Hoe dan ook, ze hebben grote behoefte aan meer kennis van degenen die hun verduidelijking kunnen geven van onder de geleerden van Tauwhied en Soennah. Moge Allaah iedereen zegenen met begrip van de religie en standvastigheid hierop.

Wat het gebed in moskeeën waarin zich graven bevinden betreft, dan is dit incorrect en het is verplicht voor jou om alle gebeden die je (in die moskeeën) hebt verricht opnieuw te doen, vanwege hetgeen dat de Profeet (salallaahoe alayhie wasellem) heeft gezegd:

“Allaah heeft de Joden en de Christenen vervloekt omdat zij de graven van hun Profeten als plaatsen van aanbidding namen.” (Er is een overeenstemming in de authenticiteit van deze hadieth)

Tevens ook zijn (salallaahoe alayhie wasellem) uitspraak:

“Voorwaar degenen voor jullie namen de graven van hun Profeten en vrome mensen als plaatsen van aanbidding, dus maak van de graven geen plaatsen van aanbidding, want voorzeker ik verbied jullie dat te doen.” (Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh)

En de ahadieth over dit onderwerp zijn talloos, en bij Allaah ligt alle succes en Moge Allaah gebeden sturen voor de Profeet Mohammed, zijn familie en zijn metgezellen.”

(Fatwa gedateerd op 2/11/1414 N.H.)

[Shaych Rabie' zegt vervolgens:] Betreffende de uitspraak van Shaych ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahiemahoellaah): “Dus het is niet toegestaan om met hem mee te gaan behalve iemand die 'ware kennis bezit van de correcte ‘aqiedah' van Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah. Zodoende kan hij hen voorlichten, hen adviseren en met hen samenwerken op het goede.”

Daarop zeg ik: “Moge Allaah de Shaych genadig zijn, want als zij het advies en leiding van de mensen van kennis hadden geaccepteerd, dan was het niet schadelijk geweest om samen met hen mee te gaan.

Desondanks, de realiteit is dat zij geen advies accepteren, noch verlaten zij hun valsheid en dat vanwege hun geweldige fanatisme, en hun volgen van hun begeertes. Als zij het advies van de geleerden hadden geaccepteerd, dan hadden zij hun valse manhadj verlaten en waren zij het pad van Ahloet-Tauwhied en Soennah gaan bewandelen.

Dus omdat deze zaak zo is, is het niet toegestaan om met hen mee (choeroedj)1 te gaan, want de manhadj van de Selefoes-Saalih is gebouwd op het Boek en de Soennah, het waarschuwen tegen de mensen van innovatie en tegen het omgaan en zitten met hen. Dit is vanwege (het feit) dat men hen hierdoor (door met hen mee te gaan) in aantal personen vermeerdert en hen ondersteunt, en hen aansterkt in het propageren van hun valsheid. En hiermee licht je de Islaam en tevens de Moslims op en (uiteindelijk) misleidt je ook hen (Djamaa’at at-Tabliegh) want men zou hen dan assisteren in zonde en het doen van slechte daden.”


1 Voetnoot: Choeroedj bij hen houdt in dat je elke maand drie dagen, elk jaar 40 dagen en eens in het leven vier maanden van moskee naar moskee trekt om de mensen uit te nodigen naar hun methodiek en bid'ah. In werkelijkheid is dit Choeroedj uit de Soennah van de profeet Mohammed .. Moge Allaah ons tegen hen en alle Bid'ah en dwaling beschermen! Amien.

0 reacties: