De kritiekpunten

De kritiekpunten tegen Djamaa’ah At-Tabliegh:

1. De stichter van deze groep werd opgevoed in het Soefisme en legde daarvoor twee beloften van loyaliteit af.

2. Hij had de gewoonte om voor lange periodes te verblijven bij graven, wachtend voor inspiraties en spirituale ingevingen van de inliggenden.

3. Hij had de gewoonte om de Jashtieyyah waker te zijn bij de graven van ‘Abdoel-Qoeddoes al-Kankoehie die gewoon was te geloven in de ideologie van Wahdah al-Woedjoed.

4. De Jashtieyyah waking is het elke week een halve uur bij een graf zitten met het hoofd afgedekt, Dhikr verrichtend met de bewoordingen: “Allaah mijn aanwezige, Allaah Degen die mijn ziet. (Allaah Haadierie, Allaah Naadhierie)” Deze bewoordingen, of deze handeling, als het werd gedaan omwille van Allaah, dan is het een bid’ah. Als het echter werd gedaan uit nederigheid aan de inliggende van het graf, dan is dit het plegen van Shirk met Allaah en de tweede is waarschijnlijker.

5. De masdjied [in Nazaam ad-Dien in New Delhi], vanuit hetgeen hun da’wah begon, heeft binnenin vier van hun graven.

6. De stichter van deze groep geloofde in (het geldig verklaren van) inspiraties (in wetgevende zaken).

7. De stichter van deze groep was een bijgelovige Qoeboerie (graveninnoveerder).

8. De Tablieghie volgelingen aanbidden (Allaah) met een geïnnoveerde Dhikr (smeekbeden) en op de manier van het Soefisme, en dit is de afsplitsing van de betekenis van de verklaring van Tawhied: “Laa ilaaha illa Allaah.”

9. Eénieder die met opzet de ontkenning afbreekt van de bevestiging1, door dat hij (alleen) “Laa illaaha” (niemand of niets heeft het recht om aanbeden te worden) zegt, dan staat dit gelijk aan ongeloof.

Shaych Hamoed at-Toewaydjirie2 vermeldt dat op basis van uitspraken van de geleerden.

10. Zij staan het dragen van amuletten en talismannen die onbegrijpelijke woorden (voodoo schriften, zwarte magie taal etc) bevatten toe. En het kan zijn dat de namen van Satans er op staan, en dat is verboden.


1 Voetnoot : Soefies verrichten vaak een geïnnoveerde handeling van dhikr, door de shahada in twee delen te splitsen en iedere helft een bepaald aantal keer gezamenlijk te roepen en vervolgens de andere helft. Dus zij zeggen eerst 99 keer ´La Illaaha´ (niemand of niets heeft het recht om aanbeden te worden), hetgeen los een uitspraak van koefr is, en vervolgens 99 keer ´Il Allaah´ (behalve Allaah) hetgeen los een betekenisloze uitspraak is. De shahada dient dus in zijn geheel uitgesproken te worden en de voorgaande geïnnoveerde manier van de Soefies is daarom haraam om toe te passen.

2 Voetnoot: Shaych al-Iemaam at-Toewaydjerie heeft een geweldige weerlegging geschreven van de dwalende Djamaa’atoet-Tabliegh in een boekwerk van maar liefst 344 blz. Genaamd: “Al-Qowl al-Baliegh fie at Tahdhier min Djamaa’atoet-Tabliegh”. Wij raden degene die meer over de dwalingen van deze onschuldig lijkende maar o zo gevaarlijke sekte willen afweten aan om dit boek erop na te slaan. Moge Allaah ons allen standvastigheid geven op de Soennah! Amien!

0 reacties: