Punten van kritiek betreffende Djamaa’toet-Tabliegh:
Auteur: De onderdrukker van Innovaties Shaych Moeqbil ibn Haadie el-Waadi’ie rahiemehoellaa.
'...En wat betreft Djamaa’atoet-Tabliegh, dan ligt hier voor jou datgene wat onze edele broeder Mohammed ibn ‘Abdoel-Wahhaab el-Wassaabie heeft geschreven. Hij zegt:
1.) Zij handelen volgens zwakke ahadieth. Sterker nog, zij handelen volgens gefabriceerde ahadieth en ahadieth die geen basis hebben.
2.) Je zult vele innovaties bij hen vinden. Sterker nog, hun da’wah is gebaseerd op innovaties. De ruggengraat van hun da’wah is choeroedj (er op uit trekken) met eenlimiet van drie dagen in de week, vier maanden in het jaar en (minimaal) vier maandentijdens iemands leven. En dan hebben ze elke week twee excursies (djauwlah): één naar de moskee waarin gebeden wordt, en de ander is een zwervende excursie. En ze hebben elke dag twee studiekringen waarvan de één in de moskee is waarin gebeden wordt en de andere in een huis. En ze zullen niet tevreden zijn met een persoon totdat hij dit aanhangt. En er is geen twijfel dat dit een innovatie is in de religie voor welke Allaah geen autoriteit voor heeft nedergedaald.
3.) Zij voelen dat de uitnodiging naar de Tauwhied conflicten veroorzaakt in de Oemmah.
4.) Zij voelen dat de uitnodiging naar de Soennah conflicten veroorzaakt in de Oemmah.
5.) Hun leider zegt op strenge/onbuigzame wijze: “Een innovatie die de mensen bij elkaar verzamelt is beter dan een Soennah die de mensen verdeelt”.
6.) Zij hebben vijandschap tegen Ahloes-Soennah.
7.) Zij belemmeren direct of indirect de mensen om profijtvolle kennis op te doen.
8.) Zij voelen dat er geen verlossing is voor de mensen behalve door hun weg en zij maken een vergelijking met de Ark van Noeh; bewerende dat dit (hun uitnodiging) is zoals de Ark van Noeh; diegene die aan boord is, is veilig en diegene die niet aan boord is, is vernietigd. En zij zeggen: “Onze Da’wah is zoals de Ark van Noeh.” Werkelijk, ik heb soortgelijke uitspraken gehoord van hen in Jordanië en Jemen.
9.) Zij hechten geen belang aan Tauwhied al-Oeloehiejah (Éénheid van Allaah in de aanbidding (van Hem)) en Tauwhied al-Asmaa’was-Siefaat (Éénheid van Allaah in Zijn Namen en Eigenschappen).
10.) Werkelijk, zij bereiden zichzelf niet voor om kennis te zoeken. Zij voelen dat de tijd die besteed wordt met het zoeken naar kennis tijdverspilling is. En zij bezitten nog andere kenmerken dan die al genoemd zijn.
Bron: www.troid.org, manhaj (Issues of criticism concerning Jamaa’atut-Tableegh.)
Oorspronkelijke bron: Tadjoemah Abie ‘Abdoer-Rahmaan Moeqbil ibn Haadie el-Waadi’ie Pag. 137-138
0 reacties:
Een reactie posten