Uitspraken van de Geleerden van de Soennah over Djama'at at-Tabliegh.
Auteur: Shaych al-'Allaamah Rabie’ Ibn Haadie 'Oemayr al-Madchalie.
In de Naam van Allaah de Barmhartigste de Genadevolste
Alle Lof is aan Allaah alleen, en de zegeningen en vrede zijn met de boodschapper van Allaah (salallaahoe alayhie wasellem) en met zijn familie en metgezellen en met degenen die zijn leiding volgen. Om verder te gaan:
Er zijn enkele documenten tot mij gekomen die een aantal uitspraken bevatten van de twee Selefie Allaamah’s Shaych Ibn Baaz en Shaych Ibn al-‘Othaimien, hetgeen dat Djama’at at-Tabliegh verspreidt onder de onwetenden en degenen die de realiteit van hun ongeldige manhadj en hun valse overtuigingen niet kennen.
En de realiteit is dat deze uitspraken van de twee Shaychs datgene bevat wat hen veroordeelt.
Zo is de uitspraak van Shaych Ibn Baaz gebaseerd op een overlevering van een Tablieghie man, of iemand die met hen sympathiseert. Want hetgeen dat hij aan Shaych Ibn Baaz heeft overgeleverd, schilderd hen af (op een manier die) tegenstrijdig is aan hun ware aard, desalniettemin bevestigt de hiervolgende uitspraak van Shaych Ibn Baaz (rahiemehoellaah) hetgeen wij (hier) beweren:
“...en zonder twijfel, de mensen hebben een enorme behoefte aan zulke goede bijeenkomsten ter herinnering van Allaah, en uitnodiging naar standvastigheid in het belijden van de Islaam, het toepassen van zijn leerstellingen, en het zuiveren van de Tauwhied (van Allaah) van (alle) innovaties en bijgeloven...”
(Zie zijn fatwa nummer 1007, gedateerd 17/08/1407 NH hetgeen dat Djama'at at-Tabliegh nu verspreidt)
Dus uit deze (fatwa) blijkt dat de overleveraar (de man die de vraag stelde), duidelijk in zijn overlevering vermeldt dat deze Djama'at uitnodigt naar het standvastig belijden van de Islaam, het toepassen van zijn leerstellingen, en het zuiveren van de Tauwhied (van Allaah) van (alle) innovaties en bijgeloven. Met als resultaat, dat de Shaych hen prijst.
Maar als de overleveraar van de overlevering de waarheid had gesproken en hen beschreef op de manier hoe zij werkelijk zijn en de waarheid rond hun valse manhadj uit had gelegd, dan hadden wij niets anders gezien van Iemaam Ibn Baaz, de Selefie, de Monotheïst, behalve afschuw en waarschuwingen tegen hen en hun innovaties, zoals hij ook heeft gedaan in zijn laatste fatwa betreffende hen, die aan deze (bovenste) is bijgevoegd.
En de uitspraak van Allaamah Ibn ‘Uthaymien bevat hetgeen dat hen veroordeelt, raadpleeg dan ook zijn volgende uitspraak:
“Aantekening: Als het een verschil (van mening) in ‘Aqiedah aangelegenheden is, dan is het verplicht om (dit) en hetgeen wat tegenstrijdig is aan de weg van de Selef te corrigeren. Want voorwaar, het is verplicht om het te verafschuwen en degenen te waarschuwen die op (het pad) zijn van hetgeen dat de methodologie van de Selef in dit opzicht tegengaat.”
(Zie Fataawa Ibn 'Uthaymien, Volume 2, blz. 939-944, zoals in de papieren die Djama'at at-Tabliegh nu verspreiden)
En zonder twijfel zijn de geschillen tussen de Selefies, Ahloes-Soennah en Tauwhied en Djama'at at-Tabliegh enorm en groot in ‘Aqiedah en manhadj.
Want zij zijn Maatoeriediyyah, en ontkennen de Eigenschappen van Allaah, en zij zijn van de Soefiyyah in hun aanbidding en gedragingen, en zij geven de eed van trouw aan vier verschillende ver dwalende Soefie bewegingen. Deze bewegingen baseren hun (geloofsbelijding) op al-Hoeloel en Wahdatoel-Woedjoed1 en Shirk met de graven en andere dwalingen.
En zonder twijfel, de 'Allaamah Ibn al-Othaimien wist dit niet van hen, en als hij dat over hen had geweten, dan had hij hun zeker veroordeeld tot dwaling en had hij zeer zeker heftig en fel tegen hen gewaarschuwd. Hij had dan zeker de Selefie manier op hen toegepast, zoals ook zijn beide Shaychs, Iemaam Mohammed Ibn Ibraahiem en Iemaam Ibn Baaz dat hebben gedaan. En ook zoals Shaych al-Albaanie, Shaych ‘Abdoer-Razzaaq ‘Afiefie, Shaych al-Fauwzaan, Shaych Hamoed at-Toewaydjarie, Shaych Taqyoed-Dien al-Hilaalie, Shaych Sa’d al-Hoessein, Shaych Sayf ar-Rahmaan, Shaych Mohammed Aslam, dat (allemaal) hebben gedaan. En zij allen bezitten geweldige schrijfwerken die de misleidingen van Djama'at at-Tabliegh en het gevaar van hetgeen waarop zij zijn van dwalende ‘aqiedah en manhadj verduidelijken. Laat dus de (oprechte) zoeker naar Waarheid deze werken raadplegen!.
En Shaych ‘Abdur-Rahmaan al-Misrie keerde (terug) nadat hij prijzend had geschreven over Djama'at at-Tabliegh en hij gaf zijn fouten aan mij toe.
Wat Yoesef al-Malaahie betreft, hij is iemand die vele jaren met hen heeft doorgebracht, waarna hij een boek over hen heeft geschreven waarin hij hun valsheid en corrupte ‘aqiedah uitlegt, maar hierna heeft hij zich jammer genoeg weer van de waarheid en de realiteit afgekeerd en nog een boek over hen heeft geschreven. Maar zijn eerste boek veroordeeld hem, en hetgeen dat de geleerden van de manhadj over hen hebben geschreven weerlegt zijn valsheid.
En de (meest) belangrijke stelregel is (in de wetenschap van al-Djarh wat-Ta’diel) is dat een al-Djarh (misprijzing) voorrang heeft boven at-Ta’diel (aanprijzing). Dit doet dus alle lofprijzingen van iedere aanprijzer teniet! En al zouden de Tablieghies de correcte Islaamitische regelgevingen (leerstellingen) in stand houden en zich op het pad van de mensen van kennis begeven, en dat omwille van advies voor de Islaam en de Moslims.
Geschreven door Shaych Rabie’ ibn Haadie al-Madchalie/ 29 Moeharram – 1421H.
1 Voetnoot: De twee overtuigingen waarbij de belijders ervan overtuigd zijn dat Allaah Zich manifesteert in een aantal van de schepping zoals, Jezus, Maria, 'Ali, al-Hoesayn, heiligen en vromen etc. Of dat Hij één is met de gehele schepping en er niets anders dan Hij gemanifesteert wordt. Allaah is ver Verheven boven de valse belastering.
Bron Engels artikel: http://www.spubs.com/, artikelnummer: GRV020003
0 reacties:
Een reactie posten